iDEAL

Leestijd2 minuten

iDEAL

iDEAL is een Nederlandse standaard voor het betalen via internet. Het is eigendom van Currence, de exploitant van betaalmiddelen zoals PIN en Chipknip. Er zitten 3 woordspelingen in de merknaam, namelijk: I-deal ( een deal over internet), I deal (ik handel) en ideal (ideaal). De persoon die een product via internet aanschaft, zal een bestelling plaatsen bij een webwinkelier. Bij de stap dat er betaald moet worden geeft de klant aan dat deze met iDEAL wil betalen. De klant klikt vervolgens op de iDEAL betaalknop en selecteert de desbetreffende bank waar hij/zij bij klant is. Daarna wordt de klant geleid naar de internetbankierafdeling van zijn/haar bank, waar na het inloggen de betaalopdracht klaarstaat. Hier geeft de klant autorisatie op de, voor die persoon, gebruikelijke manier. Het verschuldigde bedrag wordt van zijn of haar betaalrekening afgeschreven en de webwinkelier wordt geïnformeerd dat de bestelling betaald is. Betalingen doen via iDEAL kan alleen als de webwinkelier iDEAL als betaalproduct voert. Normaal gesproken staat dit duidelijk aangegeven op de website.



Hoewel veel consumenten terughoudend zijn met betalen op internet, is er bij iDEAL vaak wel vertrouwen omdat er in de vertrouwde internet-bankieromgeving van de eigen bank betaald wordt. Dat de gegevens van de begunstigde en het bedrag reeds ingevuld zijn is makkelijk en voorkomt ook een risico van vergissingen. Net als een acceptgiro, alleen hoeft de verkoper geen papieren acceptgiro te versturen. De transactie is naast het inloggen en autoriseren met wat muisklikken uit te voeren, simpel dus. Verder wordt de begunstigde meteen bericht als de betaling voldaan is. Ook bij bijvoorbeeld een iDEAL casino zoals Europacasino kan er geld worden gestort via iDEAL.



Het nadeel van iDEAL is dat het niet te gebruiken is als een leverancier niet aangesloten is bij de deelnemende banken. Hierdoor is het gebruik beperkt tot Nederland.  Een ander nadeel is dat een betaling niet zomaar teruggedraaid kan worden, bijvoorbeeld als de winkelier niet uitlevert. Bij creditcards kan dan een chargeback worden gedaan via de bank of creditcardmaatschappij. Echter, bij iDEAL zal het initiatief voor terugboeking van het bedrag bij de winkelier moeten liggen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *